PERSOONLIJK| MIJN MIND IS FULL -NESS

16 Sep

Ik zit op de fiets met de wind in mijn haren. Om me heen een walm van sudocreme, poepluiers en prinsessenshampoo. Zit er nog tandpasta op mijn wang? In mijn hand mijn telefoon. Mijn vingers glijden over het touch screen. Nog maar 5 whats-apps te beantwoorden. Moet lukken. Hoe laat is het eigenlijk? Ik fiets, ik app en veeg tandpasta van mijn wang. Ondertussen kijk ik hoe laat het is, en ik denk na. Moet kunnen.

Ironisch genoeg ben ik onderweg naar een meditatie – Yoga les, waar ik onder andere leer maar 1 ding tegelijk te doen, en met volle aandacht in het NU te zijn. Dan evalueer ik de situatie en moet ik lachen. Ik proest het uit.  Op de fiets. Alleen.

Waarom moet ik altijd 100 dingen tegelijk doen?  Waarom moeten alle ballen in de lucht? Wat gebeurt er als er één valt? Geen reet. Een beetje tandpasta op mijn wang, misschien, maar daar komen we ook wel weer overheen, toch?

De zomervakantie is voorbij. Ik ben er blij om. Niet dat we geen leuke vakantie hebben gehad. Integendeel. Het leven in la douce france was magnifique. Met alles erop en er aan. Stokbroden, paturain, croissants, en most important: ‘ du vin’. Mais bien sur!

But, it’s good te be back. Iets met rust, regelmaat en ritme. Ik ben er voor in de wieg gelegd. Althans ik doe mijn best. Ik heb er ook echt zin in. In alles. Mijn hoofd bruist van de inspiratie. Ik kruip zelfs weer achter mijn laptop om wat woorden op papier te knallen. Waarvan jij het resultaat nu leest. Joh!

Ok, ik moet toegeven. Ik draaf soms enigszins door in mijn enthousiasme. Niet zelden ga ik als een ‘razende Rita’ aan de slag om binnen no – time alle ‘to do’s áf te werken. Dikke vette FAIL deze keer. Afrekenen met ‘to do‘ s zit er deze week even niet in.  “Mammie, ik met jou kutsellen, nu gaag” , en ‘mammie ik moettuh échttt passuh, nu’, of nog erger: ‘mammie, ikkuh heppuh poep, en zittu heluuumaal onder’. Aldus Jula…  Heb ik dat? Adem in, adem uit. Zindelijkheids training voor Jula voeg ik bij mijn to do’s. Omdat ik de meeste van mijn ‘to do’s’ niet stand op pee kan uitvoeren, besluit ik ze op te schrijven.  Met als logisch gevolg. Lijstjes… Ok, en een tikkeltje chaos, but hey, that’s me 😉

Lijstjes in mijn hoofd. In mijn agenda. Met plakband op de muur. Ik kom er in om. Denkend aan wat nog moet gebeuren, verzamel ik lijstjes. Het zal de tijd van het jaar wel zal zijn. De scholen zijn weer begonnen. De vakantie kilo’s moeten weg (en een beetje snel graag). De Van ’t Oever- buikjes hebben behoefte aan gezonde, voedzame maaltijden, en de kasten vragen erom eens grondig onder handen genomen te worden. Streep door iets op mijn lijstje, is ‘to do’ uit mijn hoofd. That’s how i roll. Alleen nu even niet.

Dan lees ik het. In zomaar een tijdschrift. Het gaat over Yoga en Mindfulness. Mindful watte?… Uiteraard heb ik er vaker over gelezen. De woorden blijven dit keer hangen in mijn hoofd. Mind-Full. Mind-ful. Full- Mind. Mijn mind is behoorlijk full ja. Iets te ‘full’ als je het mij vraagt.

Klinkt eigenlijk zo gek nog niet. Een beetje ontspanning. Bezig zijn met het ‘nu’. Geen overbodige luxe voor deze Mind-full-  mama- Tess, lijkt me. Mijn hand grijpt als vanzelf naar mijn pen, en krabbelt op mijn een van mijn lijstjes: ‘Mindfulness – Yoga’.

Nog geen uur later is het varkentje gewassen. Google en één telefoontje later, heb ik  me aangemeld voor drie proeflessen. Hoppa! Schouderklopje to me!

Daar zit ik dan. Met een ketting in mijn hand. Met man en macht spanningen de aarde in te laten stromen. Ik zeg dingen als ‘Namaste’, ‘Ashanti’, en ‘Oooohhmmm’…. Ik moet mijn best doen om mijn gedachten niet te laten afdwalen. Naar de was die nog in de droger moet. Mezelf af te vragen of er nog genoeg brood in huis is om de broodtrommels morgen te vullen. Of te kijken naar het achterste van een dame voor me, en me niet af te vragen óf maar wanneer ze uit haar legging scheurt…

Ok. focus op de ademhaling. Terug naar het nu, spreek ik mezelf toe. Zo moeilijk moet het niet zijn!

Beetje zweverig misschien, maar ik moet toegeven,… heerlijk!!  Ik ben de hele les in een weldadige en lome – gemoedstoestand, en kan niet meer stoppen met gapen. For a change word ik even niet afgeleid door poepluiers of snotneuzen.

Met enige moeite wring ik mijn iets te fluffy lijf in de één na de andere yoga houding. Deze ‘spiritual gangster’ in wording zou er zomaar soepel van worden. Beware!  ..Vanzelfsprekend ook hartstikke ‘ZEN’ natuurlijk! Niet verkeerd met al die lijstjes om me heen.

Ach ja, het is OK!  Ieder zijn ding.  Ik mijn lijstjes, met een beetje Yoga ‘on the side‘, dat dan weer wel. A beautifull thing is never perfect. Gelukkig maar.

NAMASTÉ, en tot gauw weer!

XOXOX

PS: Ik ben ook weer heerlijk aan het koken geslagen dus prepare yourself voor weer wat lekkere healthy – tess- receptjes.

Spiritual Gangster gezond eten

4 Reacties to “PERSOONLIJK| MIJN MIND IS FULL -NESS”

  1. ninjamoeder september 16, 2014 bij 3:56 pm #

    Heerlijk herkenbaar en zo grappig blog! Ik ben ook zo’n mens die een lijstje heeft van welke lijstjes ik allemaal heb 😉 en daarnaast ook probeert mindfull bezig te zijn…

    • dewereldvantess september 16, 2014 bij 4:00 pm #

      Haha @ninjamoeder precies!! lijstjes van lijstjes 🙂 en ondertussen lekker ‘zen’ zijn! 🙂

  2. Loes september 17, 2014 bij 9:48 pm #

    goed idee die yoga!!!!!!!!!

  3. Ansje velthuizen september 19, 2014 bij 8:29 pm #

    Heel leuk geschreven ik ga ook aan de yoga maar heb geen legging

Geef een reactie

