ETEN EN DRINKEN| DETOX PLAN | menu, recepten, info en boodschappenlijst

27 Mei

detoxing

Tessa kenners weten dat ze houdt van lekker eten, fruitige Sauvignon blancs, en geniet van haar dagelijkse capuchino’s en latte’s! Al te graag sta ik achter de pannen, om de heerlijkste risotto’s te bereiden, waarbij room, en parmezaan niet mogen ontbreken. Mijn hart gaat sneller kloppen van sticky choclate pie. Ik ben geen heilig boontje. Gisteren avond (!) nog, ben ik in Tivoli bij Kyteman & Orchestra de  biertjes-tel kwijt geraakt. Waren het er nou 5 of 6? Dus voordat jullie denken dat ik getransformeerd ben in een Health-freak, no way! Wel ben ik geintrigeerd door gezonde voeding en de voedingsindustrie. De voedingsindustrie die ongestraft dodelijke toevingen in ons eten stopt. Hierover nadenken en even stil staan bij wat we allemaal zonder pardon ons lichaam in proppen lijkt me geen overbodige luxe. Reinigen, resetten, en een kickstart voor je lichaam kan iedereen gebruiken. Dus tijd voor DETOXING.  Say yes to detox! Hieronder (tromgeroffel) het  detox menu (met dank aan Rozan van Soest). Inmiddels hebben diverse personen aangegeven mee te detoxen, super leuk! Doen jullie ook mee? Ik ga verslag doen op mijn Blog! Let’s do this!

WAT GAAN WE DOEN?

Het detox plan: Twee dagen afbouw, 3 dagen detox sapkuren, twee dagen opbouw

Regels: geen cafeïne, geen theïne, geen alcohol,geen suiker

Ochtendritueel: start elke ochtend met water en vers citroen sap, gevolgd door een glaasje bietensap.

Gehele dag: Thee van verse gember en citroen, of speciale detox thee. Drink de gehele dag naast de sappen nog 2 liter thee/water

Sporten: Doe het tijdens de detox rustig aan. Wil je sporten tijdens deze periode? Dan heeft je lichaam meer voedingsstoffen nodig. Luister naar je lichaam. Drink in dat geval extra shakes (sojamelk, banaan aangevuld met tarwezemelen) voor het sporten, en zorg voor voldoende eiwitten. De intensieve sporters onder ons zijn vrij om eiwit poeder toe te voegen aan hun shakes.

Tips: Een bezoekje aan de sauna helpt om versneld afvalstoffen kwijt te raken en je lichaam te reinigen, gember zuivert, blauwe bes ontgift probeer waar je wil een extra handje toe te voegen.

We hebben geprobeerd een zo gevarieerd mogelijk programma op te stellen. Naar eigen smaak kun je sappen nog aanvullen met ingrediënten. Onderaan dit menu staat een lijst met belangrijke detoxers.

DE MENU”S:

Zondag 1 juni (start afbouw):

Ontbijt: Banaan – ei pannenkoek met rood fruit

How to: één ei, één banaan, (evt: beetje spelt meel of havermout), klein scheutje sojamelk, schepje lijnzaad en blenden maar. Bak je pannenkoek als een omelet. Dit is wat lastiger omdat hij sneller uit elkaar valt, maar een scrambled bananen pancake smaakt net zo goed ;). Garneer je pannenkoek met rood fruit en smullen maar.

Lunch: Ananas, spinazie, gember shake.

How to: Doe verse ananas twee handjes spinazie, lijnzaad, citroen, stukje verse gember en hennepzaadjes in de blender. Voeg wat munt of verse peterselie toe. Vul dit aan met een groot glas water, en blenden maar. Is de shake niet vloeibaar genoeg, dan kun je naar wens meer water toevoegen.

Diner: Spinazie salade met kipfilet

How to:  De overgebleven spinazie (zak AH) is de basis voor je salade. Je versiert deze met Kipfilet. De kip bak je in wat olijfolie met een beetje zeezout en knoflook en besprenkel je met citroen. Je versiert de salade met gekookt ei, walnoot en tomaat. Van de avocado maak je in de blender een dressing. Je blend avocado met chilipeper, zeezout, citroensap, knoflook en gember en voegt een klein beetje water toe.

Avond:  één rijstewafel met (liefst verse) humus.

Maandag 2 juni:

Ontbijt: shake van kokoswater en bleekselderij.

How to: Bleekselderij, kokoswater, 2 handen boerenkool, Golden Delicious appel, en een halve banaan en lijn en hennepzaadjes.

Lunch: Soja shake

How to: Soja melk, met aardbei, blauwe bes, lijn, hennep zaad en gele paprika blenden.

Diner: Vis salade

How to: Versier je salade met vis (makreel, kabeljouwfilet, of garnalen), kort gebakken champignons, komkommer, sinaasappel, avocado en gekookt ei. Besprenkel je salade met olijfolie, zeezout en citroen.

DETOX – DINSDAG 3 JUNI

Ook tijdens de detox ga je door met je vaste ochtend ritueel.

Ontbijt: spinazie kokos shake

How to: blend twee handen spinazie, kokoswater, banaan , lijn en hennepzaad. Gezonde detox-kickstart.

Lunch: Appel, komkommer shake.

How to: Blend water, appel, bleekselderij, stukje verse gember en komkommer samen met peterselie en de gebruikelijke zaden tot een heerlijke dorstlesser.

Diner: Gazpacho.

How to: Tomaat (kleine zoete tomaatjes even in een bakje gekookt water om ze te ontdoen van de schil) ui, tomatensap, knoflook, zeezout, citroen, basilicum en peterselie in de blender met een beetje olijfolie. Vind je gazpacho niet lekker? Warm de soep dan even op.

Tip: voor de rest van het gezin voeg je dit toe aan boulion, je blend het geheel en je gooit er wat soepballen in (vleesschap AH). Zij eten tomatensoep met ballen en een broodje 😉

Avond: Soja melk met wat fruit even in de blender (banaan, aardbei blauwe bes, of één van deze drie).

DETOX – Woensdag 4 juni: Kiwi shake

How to: één kiwi, 1Golden delicious appel, kokoswater en een hand boerenkool aangevuld met lijn en hennepzaad.

Lunch: Sojamelk banaan

How to: Banaan, sojamelk en gele paprika aangevuld met lijn- en hennepzaad en blenden maar.

Diner: Asperge – power soep

How to: http://missnatural.nl/raw-aspergesoep-recep/

Dit recept betreft rauwe asperge soep. Ik ben van plan de asperges wél kort te koken met wat zeezout en daarna met avocado en knoflook te blenden. De echte die-hard detoxers mogen hem rauw maken. Laat je me weten hoe het smaakte?

Tip: kook een aardappeltje, en wat van de asperges, deze eten de rest van het gezin met wat acherham (vleeswaren AH), en een eitje.

 DETOX- Donderdag 5 juni

Dit is de laatste dag, hou vol! Vanaf morgen mag je weer opbouwen.

Ontbijt: Pink Shake

How to: Sojamelk, aardbei, blauwe bessen, lijnzaden, hennepzaad, rode paprika en tarwezemelen. Blenden maar. Met deze start, boordevol vezels kom jij de dag wel door!

Lunch: ananas, boerenkool shake.

How to: Blend ananas, boerenkool, bleekselderij, appel en de gebruikelijke zaden met kokoswater tot een heerlijke shake.

Tip: kun je geen boerenkool vinden in de supermarkt? Kies dan voor andere groene bladgroenten zoals andijvie, maar je kunt ook gewoon spinazie gebruiken.

Diner: Courgette boost.

How to: Schaaf met de kaasschaaf dunne slierten courgette en kook deze kort in een klein laagje water met olijfolie en zeezout. Blend deze daarna met avocado, citroensap, snuf zeezout, een half gesnipperde ui, twee tenen knoflook en verse basilicum en peterselie.

Tip: maak wat bouillon voeg bovenstaande toe, pureer het goed en gooi er wat macaroni door. De rest van het gezin eet een courgette macaroni soep.

Avond: sojamelk met een halve banaan, even blenden. Evt wat bosbessen of ander fruit erdoor.

Vrijdag 6 juni

Ontbijt: You’r choice today!

Vanaf vandaag ga je zelf je shakes samenstellen. Inmiddels weet je goed welke je favoriet zijn dus combineer en varieer. Zolang er maar groente én fruit in zit.

Bijvoorbeeld: bakje blauwe besjes, handvol goji bessen, handvol chia zaden, 1 glas amandelmelk, halve avocado, 1 banaan: een echte ontbijtshake. Evt tarwzemelen toevoegen ipv Chia

 Lunch: Shake naar keuze

Bijvoorbeeld: wortel, golden Delicious appel en gember. Een oppepper voor je huid

Diner: Lauw warme salade van quinoa en artisjok.

How to: Maak deze volgens de verpakking en roerbak deze daarna kort met wat olijfolie, knoflook en zeezout, voeg een handje gesneden spinazie toe, wat gemarineerde artisjokken, een gekookt eitje, en wat huttenkaze

Tip: Hou wat gekookte (niet geroerbakte) quinoa over voor het ontbijt morgen.

Avond: streng ! Veel water drinken.

 Zaterdag 7 juni

Ontbijt:  fruitige quinoa.

How to: warm de overgebleven (niet geroerbakte!) quinoa van gisteren even op met een flinke scheut soja melk. Voeg geprakte banaan met kaneel toe, en versier daarna met aardbeien! Power ontbijt.

Lunch: Pick a shake you like (wel één zonder sojamelk omdat dat al door je ontbijt zit).

Bijvoorbeeld: Mango, peer, wortel en appel; rijk aan antioxidanten en detoxerende werking

Diner: Tijd voor vis.

How to: Bezoekje  aan de visboer. Laat je verleiden door de visjes in de vitrine. Kies bijvoorbeeld kabeljauw, maar ook tonijn of zalm kan natuurlijk. Je bent vrij om zelf een gezonde maaltijd te bereiden. Je kunt de tonijn even kort bakken en dan (roze of meer rauw) eten met shi take, paksoi, zeezout,  champignons en verse gember. Je mag hier wat zilvervliesrijst bij eten.

Of wat dacht je van kabeljauwfilet uit de oven met cherrytomaatjes, knoflook, verse kruiden, zeezout en wat zilvervliesrijst?

 

Nice to know about diverse detoxers:

1. Paranoten, het selenium in deze noten zorgt ervoor dat je het eventuele kwik in je lichaam afscheidt.

2. Gojibessen, de vitamine C en beta-caroteen in deze superbessen zorgen ervoor dat afvalstoffen afgevoerd worden en de werking van je lever verbetert.

3. Citroen, ook deze gele citrusvrucht heeft een zuiverende werking op je lever. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de stofwisseling, citroen zorgt namelijk voor goedwerkende darmen.

4. Bietjes, deze rozerode krachtpatsers zitten vol magnesium, ijzer, zink en calcium om afvalstoffen zo goed mogelijk af te voeren. Daarnaast werken bieten kankerbeschermend.

5. Gember, een echte must voor ontgiften! Gember draagt bij aan een sneller metabolisme en zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen beter kwijt kan.

6. Groene bladgroenten, deze groenten beschermen de lever en zitten vol chlorofyl. Dit helpt bij de verwijdering van gifstoffen.

7. Basilicum, dit geurige plantje werkt antibacterieel en zit vol antioxidanten die de lever beschermen.

8. Ananas, niet alleen lekker zoet maar ook nog eens supergoed voor je lichaam! Ananas bevat een spijsverteringsenzym wat je darmen reinigt en je spijsvertering verbetert.

9. Artisjokken, dit bevordert de werking van de lever, spijsvertering en gal. Daarnaast heeft het een positieve werking op de vetstofwisseling.

10. Kaneel, als laatste maar zeker niet de minste! Niet alleen erg lekker, maar het zit ook vol ijzer, calcium en magnesium. Magnesium voert vette zuren af én zorgt er tot slot ook nog voor dat je suikerspiegel gelijk blijft.

exercise dailyBoodschappenlijst:

Lijnzaad, Hennepzaad,Tarwezemelen,Kokoswater (zonder suiker toegevoegd!!, Ecoplaza of de toko),Bietensap (zonnatura), Sojamelk, Eieren, Quinoa, Kipfilet

Let op: lees de dagmenu’s goed na,  alhoewel ik de meeste ingrediënten heb ik vermeld kan het zijn dat we iets over het hoofd gezien hebben. De vis op de laatste dag, kun je uiteraard het beste dezelfde dag halen.

Groente en fruit

Spinazie, Boerenkool, Bleekselderij, citroenen, Ananas, Bietensap, Appels (Golden Delicious), Aardbeien, Blauwe bessen, Bananen, Avocado, Komkommer, Courgette, Tomatensap, Trostomaat, Courgette, Verse kruiden (munt, peterselie, basilicum), Asperges (groen en wit), gember, rode en gele paprika, kiwi, salade, ui, knoflook

Tip: Check voor fruit het vries-schap eens. Volop frambozen, aardbeien en blauwe bessen, en goedkoper als het versschap.

Tip#2: Doe (een deel van) je inkopen bij de Lidl. Kwalitatief erg goede groenten en fruit, en betaalbaar.

Tip#3: Op de markt op het vredenburg staat de utrechtse noten handel, deze verkoopt tegen eerlijke prijzen oa. Quinoa, speltmeel, gojibessen en veel meer.

 Superfoods

In bovenstaande recepten gebruik ik twee zaden lijnzaad en hennepzaad, maar je bent vrij om er superfoods aan toe te voegen (zie voorbeelden). Omdat superfoods erg duur zijn, zijn we in de menu’s uitgegaan van recepten die eenvoudig zijn en waarbij je niet verplicht bent allerlei dure poedertjes en bessen aan te schaffen. Mocht je deze graag toevoegen, denk dan aan Chlorella poeder, goji bessen, chia zaden etc. Tegenwoorden ook bij AH in het schap.

Heel veel succes & happy detox! Ik zou het heel erg leuk vinden als je me updates appt, of mailt!! Het is de bedoeling dat ik een blog ga schrijven over jullie ervaringen. Ik probeer tijdens de drie fases een verslag te doen op mijn blog!

*wellicht ten overvloede wil ik benadrukken dat ik géén voedingsdeskundige ben, meedoen is op eigen risco. Luister naar je lichaam, en zorg voor voldoende voedingsstoffen als je gaat sporten. Zwangeren of chronisch zieken raad ik af mee toe doen.

 

balance

5 Reacties to “ETEN EN DRINKEN| DETOX PLAN | menu, recepten, info en boodschappenlijst”

  1. Roos mei 27, 2014 bij 7:24 pm #

    YESYESYES!!!

  2. Jessica juli 7, 2014 bij 11:55 am #

    Ziet er goed uit! Dank je wel voor het plan en de recepten! Ik ga er morgen of overmorgen mee beginnen. Alleen drie smoothies per dag lijkt me erg weinig, daar ga ik er wat meer van maken :-).

    groetjes,

    Jessica

  3. Lorette juli 13, 2015 bij 12:30 pm #

    Ik heb vorige week exact het hele menu gevolgd. Gestart op maandag t/m gisteren (zondag). Het viel me eigenlijk reuze mee. Het enige waar ik echt ontzettend last van had was spierpijn op de 3e t/m 5e dag. Zo’n soort van koorts spierpijn, echt heel vervelend! Ik raakte onzeker of dit wel goed was. Heb toen midden in de nacht vanalles gelezen over detoxen. De tegenhangers melden uiteraard dat je koolhydraten te kort komt en dat dit spierafbraak is. Omdat ik een heel gezonde vrouw van 49 ben (ca. 6 kilo overgewicht), dacht ik dat een week toch geen kwaad kan en heb ik de detoxers geloofd dat dit ‘ontgifting’ is. Op de 3e dag heb ik wel een advil genomen voordat ik ging slapen tegen de pijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarna heb ik het niet meer terug gehad.

    Ik ben helaas niets afgevallen, helemaal niets. Dat vind ik wel vreemd met zo weinig voeding, suiker, koolhydraten en vetten. Ik heb ook heel veel gedronken.

    Een voordeel is wel dat ik nu heel snel verzadigd ben. Ik hou het gezonde eten hopelijk nog lang vol. Lekker salades, vis, sapjes, fruit, eieren…. Lekker allemaal. Dus dat afvallen komt vanzelf wel een keer.

    Ik voelde me al fit en voel me nog steeds fit. Ik merk daarin geen verschil.

    Dit wilde ik even met je delen. Fijn dat je dit weekoverzicht op internet hebt staan.

    Groetjes,
    Lorette

    • dewereldvantess juli 21, 2015 bij 7:35 pm #

      Hoi Lorette,

      Bedankt voor je bericht, en reactie!
      Afvallen is ook echt niet het doel van de detox. Je reset je lichaam, en ontgift het van afvalstoffen.
      Je ontwent suikers en veel koolhydraten, waardoor je lichaam er minder om vraagt. Op den duur zul je daardoor dus afvallen.
      Let op: een gezond dieet bevat alle voedingsstoffen. En dus is een detox alleen een korte periode aan te raden. Langdurig schrappen van belangrijke bouwstoffen is niet gezond.
      Er zijn inderdaad tegenhangers van detoxen. Maar bijna overal zijn voor en tegenstanders te vinden. Ik ben géén voedingsdeskundige en vond het leuk mijn plan en ervaringen te delen.
      Fijn dat je jouw ervaringen weer met mij deelt!! Ik ben benieuwd hoe het nu verder na de periode van opbouwen verlopen is.

      Groetjes,

      Tessa

Geef een reactie

