KAAKOPERATIE | KORTE UPDATE BIJNA 1 MAAND POST OK.

12 Sep

Maandag ben ik weer op het honk geweest. Het UMC honk.  Met, bijna 1 maand na mijn operatie, met welverdiende taart voor Dr. Rosenberg en zijn team. Vrolijk liep ik naar binnen, vrolijk was het niet. Het was terror, kan ik je vertellen. Als je leedvermaak wil moet je nu verder lezen. Anders, doei.

Mijn ijzerdraden moesten er uit. Normaliter wordt een bovenkaak na een Lefort 1 vast gezet met plaatjes en of schroeven. Bij mij werd gekozen voor ijzerdraden. Prima, ik vertrouw namelijk voor meer dan 100 % op mijn arts. Schroeven kunnen later irriteren en dat betekent nog een keer onder narcose om ze te verwijderen. Dat bleef mij tenminste bespaard. Dat wel.

Gelukkig wist ik van te voren niet wat me te wachten stond. Aan de energie in de behandelkamer voelde ik opeens dat er niet ‘zomaar iets’ ging gebeuren, maar, ‘heavy shit’.

Je krijgt eerst twee ‘prikjes’. Ok, prikjes als in tandarts prikjes, met dat bijltje heb ik vaker gehakt. No problemo, my friend. Tot die prikken via mijn bovenkaak (tandvlees onder neus), reikte tot bijna mijn oog en en zich een weg baanden dwars door  het littekenweefsel van de operatie. AUW, met recht heavy shit. Trillend, of is het rillend? … als een rietje moest ik letterlijk op adem komen van deze ‘calamiteit’. Goeie grut, die hadden we niet zien aankomen. Enfin, verdoving check, dus klaar om die twee onbenullige draadjes te verwijderen. Vlak voor de kaakchirurg zich schrap zette, riep ik als een meisje van vier: “Sijb ik wil je hand vast houden”. Ahum, dat is ‘off the record’, dat snap je wel he?

Meneer kaakchirurg  mengt zich nog voor Sijbrand überhaupt op kan staan in het gesprek:  “Kan je er wel tegen?” Vraagt hij. Sijbrand weet natuurlijk niet precies wat hij moet verwachten maar is erg standvastig: “ja joh! Ik heb de operatie zelfs op youtube bekeken (sensatiezoekers die tegen bloed kunnen…google: lefort 1 surgery)”  Dat schept een (bloed) band  dus Sijbrand krijgt toestemming mijn hand vast te houden.

Dan gebeurt het dus ,he! ‘Holy shit’ wat een heuse ellende. Freakin pijnlijk! Hij geeft me toch een ruk aan dat draad. Ik denk op zijn minst dat mijn kaak, jukbeenderen, neus en eigenlijk de gehele front linie in 1000 stukjes gebroken is. Mijn adem stokt, de tranen vloeien, ik voel me een mietje, en dan moet de andere kant nog.

Goed, het feit dat ik dit schrijf wil zeggen dat ik nog leef dus eind goed al goed.

Mijn gezicht zag er gelijk weer uit als een skippybal, maar dan met witte vlekken vanwege de geraakte bloedvaatjes met prikken, dus misschien is paddestoel een beter woord.

Gelukkig had ik nog een Morfine pilletje over , voor de nacht, dus heb ik weer levendige surrealistische dromen gehad. De buurvrouw (van 82) stond op het dak op haar sleehakken een brandje te blussen. Lekker spacen met die pillen.

Volgende week gaat meneer de ortho weer sleutelen aan mijn bekkie, en in het UMC hoef ik als het goed gaat pas weer over 1 maand op controle te komen en ook Logopedie kan weer van start. Langzaam begint het leven weer een beetje voort te kabbelen.

Alles flex dus met dit blaaskaakje. Extra flex vanwege alle lieve berichtjes en post! Zo leuk om kaartjes te krijgen en te zien dat mensen aan ons denken. Thanks iedereen.  Ja jij ook bedankt, voor het lezen van mijn update!!

Tot gauw weer!

XOXO

20130909_161432

15 Reacties to “KAAKOPERATIE | KORTE UPDATE BIJNA 1 MAAND POST OK.”

  1. Djoeke september 12, 2013 bij 7:07 pm #

    Tessy! Gezicht alweer wat minder dik na maandag. Wat een hel heb je meegemaakt. Nu op naar pijnvrije toekomst ( en snel!) -x-

  2. renateforyou september 12, 2013 bij 7:24 pm #

    Veel sterkte!!
    X

  3. Jess september 12, 2013 bij 7:44 pm #

    Yak, dat klinkt echt heel naar!!! Hoop dat je inmiddels een beetje bent bekomen van de schrik. Doet het nu erg veel pijn? Sterkte in ieder geval.

    • dewereldvantess september 12, 2013 bij 7:48 pm #

      HI Jess, Ja was heel naar. Die avond was t weer dik en meer pijn. Nu gaat ’t goed. Maar m’n kaak zit nog niet vast aan één kant, heel bizar gevoel als je dat voelt bewegen! x

  4. Loes september 12, 2013 bij 11:39 pm #

    oei wat erg!!!! Zijn nu allebei de draden er uit???? Kon dat nou niet menselijker en subtieler???? Goed zo, dat je Sybrands hand vasthield, goed idee van jullie!!!!!! X

    • dewereldvantess september 14, 2013 bij 8:22 pm #

      Was heel fijn om Sijbrand zijn hand vast te houden 🙂 x Hij heeft ook van die fijne knijp handen.. 😉

  5. gabstar25 september 13, 2013 bij 2:02 pm #

    OMG meid wat moet jij toch lijden 😦 Ben blij dat die draad er tenminste uit is!! Sterkte!

    • dewereldvantess september 14, 2013 bij 8:20 pm #

      Hi Gabstar! Hoe is het met jou? Ik ook heel blij da die draad weg is! Ik kan eindelijk weer lachen. Woeiiii 🙂

  6. Meis september 14, 2013 bij 6:37 pm #

    Jeetje wat heftig zeg! Hoop dat je nu het allerergste wel achter de rug heb en dat het vanaf nu alleen maar beter kan gaan. Wens je alle sterkte en beterschap toe!

  7. Jane september 18, 2013 bij 9:53 am #

    Pfff wat heftig. Wens je rust en ontspanning toe. Het ergste achter de rug dat is fijn.

  8. Mirrrr november 11, 2013 bij 12:46 am #

    Jeetje sterkte. Ik zat je blog te lezen omdat ik zelf er ook aan moet geloven 😦 Maar mijn moed werd bij elke zin minder

Geef een reactie

