LATER IS VANDAAG | NAAR DE BASISSCHOOL

3 Sep

“Later,als je zelf kinderen hebt, dan zul je nog wel eens terug denken aan je moeder”.

Vandaag is de dag dat ‘later’ is aangebroken.
De wekker gaat al vroeg vanmorgen. Haar geruite tuniek moet het worden vandaag, daar was ze heel resoluut over, en haar Bambi onderbroek.

Ik neem het schema nog even met haar door. Je gaat vandaag twee keer naar school. Tussen de middag haal ik je op voor een broodje en s’middags ga je even spelen op de BSO. Wat een druk programma voor een eerste schooldag. Even rustig inkomen is er niet bij. Niet voor mama en niet voor Nova.

Hyper vliegt ze vanmorgen, van links naar rechts, door de woonkamer. Haar broodje pindakaas moet op van déze mama want op school heb je energie nodig. Mevrouw stuiterbal besluit dat de helft van haar broodje genoeg is.

Dan krijg ik een flashback naar mijn moeder, vervlogen tijden waarin ik weleens dacht; Mam, doe normaal, wat maken die paar happen nou uit?

Voor je het weet is ‘later’ aangebroken en hang je zelf het moedertje uit. Ik kan er niets aan doen, het gaat vanzelf. Net als mijn moeder vroeger, wil ik er zeker van zijn dat ze goed ontbijt en haar beker melk leegdrinkt. Noem het burgerlijk, een tikje stoffig of  over- bezorgd. Het is wat het is. Dingen die ik vroeger stom vond, doe ik nu zelf. Hoe dan….?

Mandarijntjes in de tas, tandjes poetsen en hoplakee, off we go. Vandaag gaan we voor de gelegenheid met zijn allen op de fiets richting de grote school. Nova mag vandaag bij papa achterop, helemaal zonder zitje,… jahaa, want als je naar de basisschool gaat, dan ben je groot en dan mogen die dingen.

Op school leren ook deze papa en mama wat bij, bijvoorbeeld dat er naast BSO ook nog zoiets als TSO (tussenschoolse opvang) en VSO (voorschoolseopvang) bestsaat. We prenten de haal en brengtijden in ons hoofd en schaffen, op aandraden van de juf,  een luizenzak aan, want er is hoofdluis gesignaleerd. Ik krab een paar keer op mijn hoofd, gevalletje spontane, psychologische jeuk.

Luizenzakken

Stoer stapt Nova de klas binnen. “Zeg maar hoe je heet” moedigt Sijbrand haar aan. Twee tellen later zegt ze tegen de juf: “Zeg maar hoe je heet?”. Juf Riet moet een beetje lachen en geeft Nova een handje. Al snel gaat de tweede bel, alle ouders worden verzocht het klaslokaal te verlaten. Waar we op de Peuterspeelzaal gezellig een bakkie deden, is het afscheid hier kort. De les gaat beginnen.

Stoer is toch wel het juiste woord. Er vloeien geen traantjes. Terwijl een ander kindje compleet over haar toeren is, evenals haar moeder die met tranen in haar ogen afscheid neemt, Kijkt Nova rustig (ietwat witjes) in het rond, en zwaait nog even naar me. Zelfs bij deze mama geen traantjes.  Met een slik (dat weer wel)  draai ik me om en vraag mezelf af hoe ik me voel?

Dit moet best een ding zijn toch? Als ik stiekem nog even terug loop om door het raampje te spieken, moet ik glimlachen als ik dat witte koppie zie. Ik laat haar los, met het volste vertrouwen, dat voelt goed!

Sijbrand en ik fietsen naar huis om alsnog dat kopje koffie te doen, en onderweg voelt het allemaal ineens heel ‘echt’. Mijn dochter gaat naar de basisschool, joehoee, mijn dochter. …  En ik? Ik ben alleen maar trots! Ik ben haar moeder.

Later is vandaag.

*Straks zorg ik net als mijn moeder, destijds voor een gedekte tafel met broodjes en sap, en luister ik aandachtig naar Nova haar verhalen. History repeats.

Tot later!
Liefs,
Tessa

Nova collage school

7 Reacties to “LATER IS VANDAAG | NAAR DE BASISSCHOOL”

  1. Roos september 3, 2013 bij 12:35 pm #

    lief! zat net aan jullie te denken hoe het geweest zou zijn. Zal stil zijn morgenochtend bij het ‘bakkie’ op de PSZ….

    • dewereldvantess september 3, 2013 bij 12:43 pm #

      Ja, dat bakkie gaan we zeker missen! Gaan we nu binnenkort gewoon een vrijdag middag bakkie (bijv: op de kinderboerderij) inlassen, dan is Nova vrij, en ik ook. xxx

      • Roos september 3, 2013 bij 12:46 pm #

        Vind ik een top idee! geef maar aan wanneer je er aan toe bent. xx

  2. Loes september 3, 2013 bij 1:19 pm #

    Ik herinner mij nog goed, dat ik mjn dochter maartje naar school bracht, ze vond het superleuk, DUS ik ook voor haar… 6 weken later deed het pijn in mjn lijf van gemis. Toen mijn zoon daarna naar school ging, belde ik mijn moeder en zei:”Mam, ik ga hyperventileren, ik kan haast geen adem krijgen, het gaat niet goed met mi”j en vervolgens moest ik heel erg huilen, van gemis….. Jaha, dat waren mijn loslatingsproblemen. Spannend voor Nova en jullie dit. KUS

  3. kaoutarschrijft september 4, 2013 bij 1:23 pm #

    Aww wat een schatje is Nova! Haha en het stiekem spieken door het raam doen volgens mij alle moeders 😀

Geef een reactie

