Let’s do this!! (Aftellen; nog 3 nachtjes tot de operatie)..

12 Aug

Ik wordt wakker. Pijn. Verdriet. Ons ‘kindje’ is niet meer. Een zwangerschap van nog maar 8 weekjes. Al 8 hele weken hielden wij van ‘het’. Ons klompje cellen, niet meer en niet minder. Toch was het van ons, en mocht het er zijn. Het hartje klopte niet meer. Het was mis. Ik knipper met mijn ogen. Buikpijn. Wat is er gebeurt? In een flits zie ik een gynaecoloog met een badmuts op en mondkapje. Ze zegt: “we gaan goed voor je zorgen.”…… “Het is niet dood, zeg ik, het leeft!!”. “We zijn net getrouwd, ik ben misselijk, u heeft het mis, haal het niet weg alstublieft, het leeft…!!”.. “Telt u maar terug van 10 naar 1 dan gaat u slapen.” Bij 5 mompel ik: ‘Ik ben nog niet weg hoor, ik ben er nog, de narcose werkt niet!’. Het volgende moment word ik huilend wakker. Mijn buik krampt. Ik ben verdrietig. Woorden produceren lukt nog niet. Ik moet het ze duidelijk maken. Pijn, en ik wil Sijbrand bij me. Ik ben té slaperig en leg mijn handen op mijn buik. Het is weg. Zoute tranen rollen over mijn wangen.

Ik geniet nu meer van mijn meisjes als ooit tevoren, want operatie D-day, komt dichterbij. Nog maar een paar nachtjes en ik ontwaak uit mijn narcose, met een hoofd als een skippybal, murw als in: ‘overreden, door niet de minste, vrachtwagen’.  Bont en blauw. Ik ben bang voor de narcose, en nog banger voor hoe ik ontwaak. IJzerdraden uit mijn neus en mijn complete bovenkaak eruit gezaagd. Laat het los Tess, denk aan de pijn die je gehad hebt (Note to myself!).

Doodsbang was ik vorige week, en dat ben ik nog. Mede door mijn bovenstaande, eerdere, nare en verdrietige ervaring met het, onder narcose gaan. …(voor Nova waren we al één keer eerder zwanger…)Toch ben ik er vrij rustig onder nu. Ik wilde perse nog met Nova, één op één, iets leuks doen en dat hebben we gedaan ook. Twee dames op stap, dan weet je het wel… Shoppen!!

Tussen al dat harde werken (lees: shoppen) door aten we een door Nova uitgezocht taartje en, mammie een capuchino, bij Starbucks.

We shopten nog wat en als afsluiter gingen we ‘uit eten’. Ach en mammie is de moeilijkste niet dus Nova mocht kiezen. Met de genen van pappie en mammie koos Nova voor de exquise, culinaire verwennerijen van…..jawel, meneer Mc Donalds, for good sake!! Natuurlijk heb ik me niet laten kennen en een happy meal en iets wat lijkt op een combinatie van een zemenlap en een schoenzool besteld, niet te doen die dingen. Na twee happen kwam ook Nova erachter dat ze volgende keer toch liever pannenkoeken gaat eten (Dank u god) en is er toch nog iets goeds voortgekomen aan het bezoek aan  ‘schoenzolen plaza’.

Goed beslagen ten ijs, kwamen we thuis, twee armpjes om me heen, mammie ik vind shoppen leuk! Een kind van d’r moeder. Bij de Bijenkorf shopten we met 70% korting een super leuke PEPE Jeans outfit voor Nova. Voor mammie kochten we een broekpak, stoer, fashion maar vooral ook comfortabel met het oog op mijn herstel periode na de operatie. Dat Nova bij het passen van het broekpak (ik had het te laat door), plat op haar buik onder alle pashokjes doorschoof (een mevrouw naast ons slaakte een gilletje)  zorgde wel voor een beetje mama-stress. Kan ik het helpen dat ik nou net in mijn ondergoed stond en erachter aan gaan geen optie was?!?

Vlak voor we richting het Deense Smørrebrot (Kopenhagen) vertrokken, vierden we Nova haar vierde verjaardag. Cadeautjes uitpakken in bed, en daarna croissantjes eten behoort tot onze vaste verjaardagsrituelen.Inmiddels hebben we Kopenhagen fashion- week ook weer achter ons liggen.

Onze eerste dag in CPH hebben we een vrije dag. We besluiten naar het strand te gaan. Goede keus. Wat een rust en reinheid. Uitgerust en opgewarmd door de zon , belanden we s’avonds bij een heerlijk authentieke Italiaan. We genieten van de antipasti, traditionele tomaten, brood soep en veel meer pure smaken. Bij het dessert (monchou-ijs met gekarameliseerde hazelnoot en framboos) voel ik me opeens niet helemaal, fit. Keelpijn. Oh ooh ik verbeeld het me vast. Helaas niet. Scheermesjes in mijn keel en opvliegers. Bad News. Als ik niet fit ben kan de hele operatie niet doorgaan. Stress dus. De volgende dag sleep ik mezelf de beurs over om s’ avonds in braaf in bed te kruipen met een boek. Die operatie moet gewoon doorgaan. Ik heb een Excel schema voor twee weken met oppas, vriendendiensten, Nova haar eerste schooldag, mijn verzorging en het huishouden, rond, een strakke planning, die mij rust geeft. Never nooit dat keelontsteking nu roet in het eten gaat gooien. De komende twee avonden zitten we dan ook thuis op onze B&B kamer en neem ik mijn rust. Ik haal keeltabletten bij de apotheek, drink verse sapjes in de hoop dit duiveltje te verslaan.

Omdat er tijdens de narcose een tube in mijn keel moet is keelontsteking echt ‘No Go’. Dat moeten we niet hebben!!,  Ik wil dus juist Go, Go.  Weken leef ik hier naartoe. De impact van chronische pijn, en een pittige operatie en herstel, waarbij ook nog eens je gezichtsprofiel verandert is fysiek en mentaal geen peulenschil.

Ons beursbezoek was gelukkig ondanks alles nuttig te noemen, nieuwe inspiratie, inzichten en duidelijkheid over de koers die we gaan uitzetten.

Na vijf dagen zagen we als eerste onze kleine Jula weer. Wat een heerlijk moppie! Ze was hysterisch van blijdschap maar had ook lichte paniek, dat we haar weer alleen zouden laten. Dus smeedde ze het plan haar jas gewoon vast aan te doen, en als een cassetterecorder op repeat, steeds “MEE” te roepen. Aaah goshie, en dan moet deze mammie straks weéér 5 nachtjes weg. Dat is nog wel het moeilijkste van alles, het gemis, het steekt, nu al.

Nova kan ik het gelukkig, welliswaar in Jip en Janneke script, een beetje uitleggen. Mijn mama wordt ‘geopegereerd’ zegt ze heel wijs. “Jahaa, en dan ziet ze er wel een heel klein beetje gek uit, maar dat geeft niks hoor!” … Ik blij, het geeft niks, gelukkig, Phieuw!.  3 september hoop ik haar zelf naar haar eerste basisschool-dag te brengen, een bijzonder moment dat ik niet wil missen, voor geen goud. Echt flatteus zie ik er dan natuurlijk niet uit met een opgeblazen kop, maar … “Het geeft niks” , aldus; Nova!

Voor mij liggen zware weken, het zwaard van damocless, de operatie en het herstel. Even geen Sauvignon, Sushi, Thai, ordinaire opperdoezen,  een glanzende tonijnsteak, of knapperige spelt broodjes met Filet- American.

Babyvoeding, drinkontbijt en bijvoeding (door een rietje) zal mijn dagelijkse kost zijn. Oh wat zal ik na een week of zes weer intens genieten van alle heerlijkheden waar ik zo van hou…

Vandaag deden we de laatste inkopen voor in het ziekenhuis …..Snurkers trek ik echt niet, die leg ik om…, dus de oordopjes liggen klaar, check! Met een skippybal – kop moet je natuurlijk toch wel een beetje voor de dag komen, dus twee, über sexy, fonkelnieuwe negligés ( lees: oirdinaire flanellen ruitjes pyamabroeken van de hunkebunker) checkerdecheck! Arnica druppels en tabletten, check. Wat tijdschriften en ander leesvoer….Double check!

Let’s do this!

Rest mij nog jullie ‘dag’ te zeggen tot na de operatie. Keep you posted! Ik ben er gauw weer!

XXOOOXX

Tess

Voor meer over onze trip naar Kopenhagen lees mijn recente blog voor Mamaglossy, hier.

gallery

nova jula lets do this

3 Reacties to “Let’s do this!! (Aftellen; nog 3 nachtjes tot de operatie)..”

  1. Nem augustus 12, 2013 bij 9:34 pm #

    Heel veel sterkte lieverd 😦 en Ah het bovenste stukje van je blog kan ik bijna niet lezen. Hopelijk herstel je straks goed! Ik verwacht minstens een foto en een blogpost als je humor weer uit de narcose is ontwaakt 😉

    • dewereldvantess augustus 13, 2013 bij 11:23 am #

      Hi Nem!! Thanks!! Foto en blogpost volgt zodra ik daartoe in staat ben (oh oooh, heb ik dit echt beloofd?) xxx tot gauw. Mijn ziekenhuistas is gepakt…

      • Nem augustus 13, 2013 bij 10:54 pm #

        Waar lig je? Ik in het radbout, misschien konden we dan nog even ouwehoeren op de gang ofzo 🙂

Geef een reactie

