Accepteren, no way!

30 Nov

‘Accepteren’ is dé tip die ik laatst van iemand op ‘facebook’ kreeg toen in blogte over ‘loslaten’. Probeer maar eens iets te accepteren dat je pijn doet, zo makkelijk is dat niet hoor! En… wil ik het wel accepteren??  Ik wil namelijk dat het oprot, afscheid nemen van…, toedeledokie en tot nooit meer ziens.

Alles  kan ik accepteren; Accepteren dat ik geen twintig meer ben, geen hipster ben, er toch echt wallen onder mijn ogen verschijnen na een avondje gezelligheid en net dat ene glaasje teveel.

Het lijkt allemaal zo mooi gezegd. Accepteren betekent volgens de ‘Dikke van Dale’, letterlijk: Aannemen, akkoord gaan met….Zoiets als;… even je hand over je hart strijken, even met je ogen knipperen, ja en amen roepen tegen dat wat je overkomt of overkomen is…., en doorgaan. holadijeee.

Wat geweest is, is geweest. Ook zoiets..

Als ‘dat wat geweest is’, er steeds weer is, een rode draad is in je leven, en als je, meer hoopt, dan denkt, dat die pijn nooit meer terug komt, wordt je gek.  Keer op keer van de koude kermis thuiskomen.  Als grote donkere wolken die je overvallen, bezit van je nemen, je veranderen… Stapel mesjokke wordt je ervan, je kan niet meer denken, laat staan functioneren, je hartslag gaat naar 180 en je krijgt angst..Angst voor pijn, onbegrip, verdriet om leuke dingen die je moet missen, je omgeving die hier ook niet om gevraagd heeft.

Hoe kan je iets accepteren dat je helemaal niet wilt. Ik wil geen pijn, nooit meer zelfs. Strijd voeren tegen iets waar je nooit om gevraagd hebt is verschrikkelijk. Jezus, ik ben nog géén dertig en lijk wel zo’n ouwe zeikerd van tachtig. Carpé diëm, pluk de dag, live now, facing fears and folowwing dreams, never look back. Dat wil ik weer kunnen. Onbezorgd en onbevangen avonturen aangaan, niet tegengehouden worden door pijn of angst voor pijn.

Ieder mens heeft zijn eigen lot: men moet het alleen volgen, accepteren, ongeacht waar het toe leidt. (Bron: The wisdom of the heart, Henry Miller)

Dat klinkt toch niet strijdlustig? Ik wil wél strijden, terug vechten al is het maar door soms mijn rust te pakken.

Vind de rust om te accepteren wat niet te veranderen is. Vind de kracht om te veranderen wat je niet kunt accepteren en de wijsheid om hierin het verschil te ontdekken. Daar kan ik meer mee.

Die kracht om te veranderen wat ik niet wil accepteren heb ik omdat het leven zo mooi is. Het leven is geweldig, je kunt het zelf invullen, inkleuren en dat doe ik maar al te graag. Mijn leven inkleuren.

Klink ik hierboven als verstokte, meer dood dan levende, tikje zielige huismus… dat valt best mee hoor. Ik ben ook nog gewoon (best) jong. En tja als jong bent dan wil je wat he? Nou dat klopt. Dat mag toch? Dromen, houden je scherp, het geeft je een doel. Doelen mag je nastreven. Zonder dromen geen doel en zonder doel geen verandering. En daar ga ik voor, verandering, nee niet in materialistische dingen, maar in het kleine.

Accepteren dat ik nou eenmaal een vechter ben, en me dus niet zomaar bij dingen neerleg, bijvoorbeeld.

600389_452617381467082_1419319450_n

Afgelopen weekend voelde ik me weer zestien, toen ik me ontpopte tot heuse fan. Ik mengde me tussen het handteking-geile publiek, na een concert van Michael Kiwanuka. Wat een Soul, geweldig! Ik lachte en huppelde als een klein kind. Onbevangen en onbezorgd,.. voor even. Dat vind ik ook zo mooi aan kinderen, zo eerlijk, onbevangen, oprecht blij, nog geen tegenslagen gehad in het leven die ze deukjes in hun karakter meegeven en,… nog geen enkele wantrouwen. Dat is toch mooi!

Dit zegende doet me denken aan een vraag die ik als kind stelde aan een oud-tante. Ik vroeg haar; zou je, je leven ooit over willen doen als je de kans had? (Wat een diepgang he? voor een kind van bak em beet een jaar of 11..). Ze antwoordde me keihard, ‘Nee!’. ‘Ja, eh alleen als ik wist wat ik nu wist, en als je wat ouder bent meisje, nou… dan zal je het vast wel snappen’. Nou ik kan je vertellen; ik snap het nog steeds niet’. Het leven is toch geweldig?

De keuze voor behandeling in plaats van medicatie, ook al is ‘genezing’ bij mij niet gegarandeerd vind ik logisch. Ik vind me zelf te jong om het niet te proberen. Niet geschoten is altijd mis. En die kaakjes breken is echt niet zo spannend hoor. Wat blauwe plekken, een iets ander gezicht en wat ijzeren pennen in mijn kaak, morfine pompje en klaar is kees.

Ik google even voor wat foto’s maar besluit de nette versie met jullie te delen:

images

Voor meer informatie over aangezichtspijn, klik hier en een filmpje over hoe dat nu precies is, aangezichtspijn en altijd kiespijn: www.youtube.com/watch?v=Eg8HVAOOl0M   

(let niet op het knullige filmen, af en toe is het ook schrikbarend hilarisch en kan zelfs ik een beetje lachen om de knulligheid van dit filmpje. Helaas is het wel de waarheid)

Life is good, en dus hou ik vertrouwen, moed, zie ik de dingen met een knipoog en geniet ik van de kleine dingen. Mijn prachtige gezin bijvoorbeeld! Nova haar armpjes om me heen als ze s’ ochtends even bij me in bed kruipt. ‘Ik had heeeel lekker geslaapt, mammie’ , ‘Jij ook mammie?’.  Jula, haar bolle wangen met prachtige bellefleuren, rode blosjes.  Sijbrand zijn enthousiasme, en onophoudelijke energie en positiviteit, Baka haar hondenstreken… En avondjes uit, plezier maken en veel lachen! Ik accepteer dat ik niet wil accepteren, Amen.

189321_431013200294167_147913562_n216856_418380798224074_1249860945_n

4 Reacties to “Accepteren, no way!”

  1. JT november 30, 2012 bij 6:34 pm #

    Topper! Hemaal mee eens!

    • JT november 30, 2012 bij 6:35 pm #

      Helemaal uiteraard…. 😉

      • tessa november 30, 2012 bij 6:47 pm #

        Thanks JT! doet me goed! Liefs voor de familie!

  2. Trudie december 11, 2012 bij 12:47 pm #

    Hoi kanjer mooi geschreven weer, moest ook een klein beetje lachen.

    Heel veel liefs Trudie.

Geef een reactie

