‘Geluk’ mede mogelijk gemaakt door Roy!

27 Jun

De ‘liefde’ tussen mij en Roy duurt al even. Roy heeft een beperking, een verstandelijke beperking, een autistische stoornis. Toch is hij een uiterst sociale jongen, wat zeldzaam is voor de meeste autisten. Ik vind dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen aan Roy, zijn kijk op het leven en humor.

Mijn dag vandaag begint met koffie, sterke koffie. Ik heb ochtenddienst, wat inhoudt dat ik al voor 7 uur een beetje stoffig naast mijn bed sta, een diepe zucht volgt, soms heb je van die dagen…

Nova roept: ‘mamaaaaah, ik heeft niet geplahaaaast in mijn lui-errr’ , ‘mamaaaaaah ik ben wakkuuuuur’. En dus is mama ook wakker, graag of niet. Rise and shine. Als ik een volle plas luier constateer zegt ze zelf al: ‘geeft niks, he mammie’. Ik heb geen zin in opvoedkundig geneuzel, en dus laat ik het voor wat het is, pak wat kleertjes en ga naar beneden. Jula krijgt een flesje, mammie koffie, en Nova een boterham met honing, een halve banaan (de andere helft gaat straks in de blender met wortels en appels), en een beker melk.

Ik blend erop los en fabriceer voor de vorm een gezond ontbijt, want vitamientjes zijn welkom. Voor de verandering (en om papa niet wakker te maken) kleed ik de meisjes beneden aan en pak mijn agenda.  Er staan maar twee dingen in, maar schijn bedriegt. Met grote letters en twintig uitroeptekens staat er: ‘To do list!!!’, en ‘Roy komt eten’.

Gemiddeld twee keer per maand eet Roy met ons mee. Roy woont ‘begeleid wonen’ en heeft het soms even nodig om ‘eruit’ te zijn. Roy is een bikkel. Dat woord prijkt ook op zijn werk shirt. Hij werkt als vrijwillige verhuizer. Daarnaast gaat hij eten serveren bij zoals hij het zegt’: ‘oudjes’. Hij houdt wel van oudjes en maakt graag praatjes, die Roy.

Met moeite werk ik me door mijn ‘to do list’ die vol staat met van die uitstel klusjes. Daar heb ik een handje van: ‘uitstellen’. Ik stop al die dingen in mijn hoofd tot er niets meer bij kan, KABOEM,  en dan maak ik korte metten met ze door ze op een ‘to do list te zetten’. Vervolgens staart die stomme lijst me dagen aan tot ik het echt niet meer trek en dan is het moment daar.. In één dag werk ik die hele lijst af, met een zucht.

Om 14.00 gaat de telefoon, Roy. Roy wil net als ik precies weten wat hem te wachten staat, en dus wil ie weten… ‘wat eten we vandaag?’. Ik bedenk snel wat ik ga maken want ‘ik weet het niet’ is geen optie. ‘Iets met pasta’ zeg ik. ‘Ben je al aan het koken?’ Nee, ‘Hoe laat ga je koken’, 12 over vijf (verzin ik), en, ‘Baka (de hond) zal wel door het dolle gaan, want ik neem hondenkoekjes mee’. Ja, daar zal Baka blij mee zijn’! ‘Echt waar?’, ‘Ja, echt waar Roy!’.

Roy houdt van dieren, misschien wel meer als van mensen, en neemt graag alle tijd een heerlijk potje te gaan rollebollen en zoenen op de grond,…. met de hond welteverstaan …’ en… nee, dat vind ik allang niet meer gek. Ook maakt hij je met alle liefde op zijn manier aan het lachen , even op zijn kniëen naar Allah bidden, of Sijbrand vertellen dat hij een lading rode strings heeft opgekocht voor de winkel. Ik kijk er niet meer van op en neem hem zoals ie is. Oprecht geinteresseerd is hij ook,… in hoe hard Jula kan boeren bijvoorbeeld…

Om 16.00 uur gaat de telefoon weer, Roy, of we nog steeds pasta gaan eten.’Ja, Roy, nog steeds’,  ‘Nee, eeehm,… ik denk, ik vraag het maar, want je weet maar nooit…’ klinkt het aan de andere kant van de telefoon. Stel je voor!

Als ik hem vertel dat we naar een huis in Woerden hebben gekeken is hij even stil. ‘Woerden??, van je langzalseleven niet!!! Jullie zijn niet wijs zeker?, je denkt toch niet dat ik helemaal naar Woerden rij om bij jullie te eten?? ‘ Nee, geen paniek’ stel ik hem gerust, ‘er is nog niets zeker’. Gelukkig,… hij ademt weer, en krijgt alweer babbels. Hij heeft namelijk tickets geregeld naar Hong kong voor inkoop beurzen en heeft hele belangrijke inspecties geregeld voor de Winkel. ‘Goh?!’ zeg ik nonchalant, ‘wat goed!, daar wilde ik je net over bellen’ …en speel het spelletje serieus mee.

Met ‘to do lists’ heb ik een haat liefde verhouding. Ik verafschuw ze maar kan tegelijkertijd niet zonder ze, het biedt me structuur en brengt mijn ontploffende hoofd tot rust. Ja Roy, ook ik heb baat bij structuur, daar is helemaal niets mis mee.

Roy heeft zijn rijbewijs en staat op zijn manier midden in de maatschappij, toch is hij eenzaam. Mensen vinden het raar, eng of houden zich liever afzijdig van hem. Wij niet,… hij hoort inmiddels een beetje bij ons gezin, straalt als hij de kindjes om zich heen heeft en is dol op ze. Met alle liefde neemt hij gewassen knuffels, levensechte, bij verhuizingen gevonden poppen, en hondekoekjes mee. Hij doet geen vlieg kwaad, eet ze hoogstends op ;-).

Mensen nemen snel een loopje met hem en dat voelt hij. Hij is heel gevoelig voor emoties en pesterijen. Je moet zijn nagels zien als hij niet lekker in zijn vel zit. Daar kan ik me zo kwaad om maken he, die bekrompenheid van mensen. Neem eens een voorbeeld aan Roy, begin de dag met een lach, maak met iedereen een praatje en u zult versteld staan!

Soms zou ik willen dat er meer mensen zo sociaal zijn als hij, is. Hij zorgt er zelfs voor dat mijn ontplofde hoofd en ‘to do list’ stress, verdwijnen als sneeuw voor de zon. De dag begon met een zucht maar eindigt met een lach, bedankt Roy!…. Weg ‘to do list’ en na een snelle kop koffie,… weg Roy. ‘GELUK!!!’ ‘roept hij nog, voor hij de deur achter zich dicht trekt, zich niet realiserende dat hij zojuist een portie geluk en een grote glimlach heeft gebracht bij fam. Van ’t Oever op de  ‘Casa Knopstraat’.

12 Reacties to “‘Geluk’ mede mogelijk gemaakt door Roy!”

  1. Loes juni 27, 2012 bij 9:42 pm #

    Geweldig, als ik bij jullie ben en Roy komt zegt hij dag mama van Sijbrand en krijg een dikke knuffel.

  2. Anneke juni 29, 2012 bij 9:23 pm #

    Wat super dat jullie dit doen. En vond hij de pasta lekker?
    Groetjes, Anneke

    • tessa juni 30, 2012 bij 7:57 am #

      Roy smult van bijna alles maar pasta met pesto is een van zijn favorieten…

  3. Trudie juli 13, 2012 bij 5:12 pm #

    Wat ontzettend leuk wat je over Roy schrijft, ik weet hoe hij is, zie het zo voor me.
    Heel goed wat jullie voor hem doen!!!!!
    Lieve groetjes Rob en Trudie.

  4. Laurine juni 29, 2013 bij 7:43 am #

    Heel, heel leuk te lezen, Tessa. En het doet me denken aan de site http://dehulplijnvoormensenzonderpsychischeziekte.nl. Daan kan Roy dan waarschijnlijk ook erg om lachen. Liefs! Laurine

    • dewereldvantess juli 2, 2013 bij 10:19 am #

      Hi! Laurine,
      Lang geleden, leuk dat je mijn blog hebt gelezen 🙂 Thx voor de tip, leuke site. Volgende week schuift Roy weer aan om gezellig mee te eten en kunnen wij weer van hem en zijn kijk op het leven genieten.
      Liefs, xx

  5. Laurine juni 29, 2013 bij 7:43 am #

    Daan = Daar

Trackbacks/Pingbacks

  1. Beste Barry Atsma, Ha die Barry… | dewereldvantess - juni 28, 2013

    […] lief mongooltje is Rimmert, Barry! Wij hebben geen Rimmert, wij hebben onze autistische huisvriend Roy! En we houden van hem hoor, hij kan net als Rimmert heerlijk over een paar dikke tieten praten, […]

  2. Mist in mijn Kop. | dewereldvantess - juli 21, 2013

    […] Tuuuuut. Een auto mindert vaart. Er draait een raampje open. Het is Roy.  “Tess, ik was bij je aan de deur” .. “Goh, waarvoor?” vraag ik.  “Wat denk je […]

  3. Eten & Drinken| Bakkie super-(food) troost en plakkie onschuld. | dewereldvantess - november 22, 2013

    […] een plakkie (onschuldige) cake, mag een  ‘bakkie hartklep’ niet ontbreken, aldus ‘onze’ Roy. Nou,… Roy bezorgde mijn hartkleppen haast een beroerte kan ik je melden. Holy crap! Hij […]

  4. PERSOONLIJK | BURN-OUT | “WAAROM DEEL JE DAT MET DE HELE WERELD?” | dewereldvantess - februari 19, 2015

    […] week nog scheur ik het uit als lieve Roy, me laat schrikken… Met borsten van wc-rollen onder zijn trui, en een fietshelm van Nova op zijn […]

  5. PERSOONLIJK| JAN STEEN IS ER NIETS BIJ… | dewereldvantess - maart 31, 2015

    […] lijntjes) heeft. Je naar boven gaat en verschoont zo goed en zo kwaad. Je naar beneden komt en onze Roy met ietwat vreemdsoortig gefabriceerde borsten van WC rollen “BOEH” roept. Het zweet je […]

Geef een reactie

