35 weken + 1 dag ” Die baby zwemt zo naar buiten”

1 Feb

‘Dit hadden we niet durven dromen’ hoor ik de arts-assistent zeggen. Ze doelt op de 35 weken zwangerschap die we zojuist met trots behaald hebben. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht die voorlopig ook niet makkelijk weg te poetsen is. Toch hadden wij dit wél durven dromen, alleen nooit verwacht. Het voelt heerlijk om die uitzondering op de regel te zijn en dus ben ik blij!

Blij dat ik nog zwanger mag zijn, hoe zat ik het ook soms mag zijn, vandaag overheerst blijheid.

Een kleine tegenslag daargelaten, want ik ben namelijk niet immuun voor waterpokken. Verbaast me niets trouwens, want bij mij loopt toch alles anders. Zodra ik tekenen van die ‘pokken ziekte’ ga vertonen, of koorts krijg, moet ik met  ‘gierende banden’ en ‘slippende sneakers’ richting de verloskamers. Onze kleine meid en ik zullen dan behandeld moeten worden. Ach, dat virus houden we wel  buiten de deur, besluit ik. Ik ga me gewoon extra goed wapenen tegen die  “baksillen en baakteriess, woar “( op z’n Tineke Schoutens)..

Fruit-shakies,en bergen groenten doop ik tot mijn nieuwe ‘BFF’s’ en ik ga gewoon een potje overdreven gezond doen.

De turk op de hoek, of de Plus aan de overkant, kunnen mij mooi in die behoefte voorzien, en de wandeling er naar toe is een welkome afwisseling na al die verplichte huiselijkheid. Moet ik alleen de (vrucht)  watergoden wel dringend verzoeken de dijken niet dán te gaan overspoelen, want als de vliezen nu breken moet ik plat gaan liggen (kleine wil net als Nova destijds, niet indalen…).

 Ik kan het niet helpen een ‘Tess in de supermarkt’ voor me te zien, die bij de versafdeling een partijtje gaat staan (vrucht) wateren en acuut en terplekke moet gaan liggen. Als ik dit visualiseer, zie ik mezelf al liggen, midden in het gangpad, tussen winkelwagentjes en  ‘Utrechtse wijfies’ met bontkragen, gouden oorringen, te blond haar, en Uggs. Die me dan staan aan te staren met een blik van: ‘kijk die guppuhsteiner daar eens ligguh wooaaar, aaachtelijke glaaadioool, welke dakhoas gaat er hier nou op de grond liggen met  kiwi’s in haar hand?’

Nee, alhoewel het een goed verhaal zou zijn voor op verjaardagen, om achter de hand te hebben, ‘just in case’ , om gesprekken op gang te houden en de lachers op je hand te hebben,.. staat dit scenario niet in mijn planning.

Omdat ik vanwege ‘dat mogelijke virus’ en op advies van de artsen in het WKZ tóch daar onder behandeling blijf, en dus nog steeds  een ‘medische indicatie’ heb, zal ik ook daar gaan bevallen, en  ja dus bij grote voorkeur binnen kantoor uren (zie voorgaand blogbericht).

Volgens Nova komt de baby uit de navel, en volgens een vriendje op de opvang ‘zwemt ie zo naar buiten’ die baby!  Heerlijk, dat klinkt me nog eens vredig. Kan ik me ergens opgeven voor een ‘naar buiten zwemmende baby cursus’?  Is weer eens wat anders als ‘altijd is kortjakje ziek’ pufclubjes. Ik zie Sijb nog hyperventileren naast dat bed van me. Mannen zijn toch niet gemaakt om te puffen, kom op zeg! Die willen iets te doen hebben, drinken pakken, broodjes smeren, jou aan het lachen maken, de stemming erin houden, maar niet samen puffen op “altijd is kortjakje ziek”, en elke 5 minuten meedelen dat je toch echt rustig moet blijven… Rustig blijven mijn neus! Ga d’r maar aanstaan, oerkrachten die je lichaam overnemen en dan rustig blijven? Wie heeft dat toch ooit bedacht? en dat “altijd is kortjakje ziek” dán bij uitstek hét (puf) liedje is??

Nee, dit meisje van de planning heeft haar bevalplan al klaar liggen, uitgeprint en wel in de reeds weken geleden ingepakte ziekenhuistas. Dit ‘bevalplan’ bevat zaken als: Ja, ik geef toestemming voor een ruggenprik, en als ik erom vraag duldt ik géén tegenspraak. Maar ook: Nee, ik geef géén toestemming voor coassistenten die om de haverklap even komen voelen hoe de ontsluiting vordert, of die even komen oefenen infuus prikken onder het mom van: Je voelt toch niets als je weeën hebt…Ja, die is lekker, je had mijn hand moeten zien de volgende dag, zie ik eruit als een proefkonijn?  Nee deze ‘guppesteiner’ gaat voor een bevalling waar ze nooit van had durven dromen, maar toch stiekem doet!

6 Reacties to “35 weken + 1 dag ” Die baby zwemt zo naar buiten””

  1. Floor februari 1, 2012 bij 12:30 pm #

    hoi Tessa

    Wat een mooie foto zeg!! Succes nog even en wij duimen voor je droombevalling

  2. Loes februari 1, 2012 bij 1:59 pm #

    Nog even volhouden, wij zijn bijna weer in het land. Liefs Roel en Loes

  3. Trudie februari 1, 2012 bij 2:08 pm #

    Hallo lieve Tess.

    Hou nog even vol [makkelijker gezegd, dan gedaan], ik weet het [of eigenlijk niet].
    Je weet vast wel wat ik bedoel???
    Alle foto’s geweldig, leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Hou je goed en veel liefs van Rob en Trudie.

    • dewereldvantess februari 1, 2012 bij 2:58 pm #

      Lieve Trudie en Rob,

      Wat fijn dat jullie zo meeleven!! ’t wordt wel spannend nu hoor!
      Liefs en dikke x ons

  4. Anneke februari 1, 2012 bij 6:57 pm #

    Hoi Tessa, fijn dat het zo goed gaat. De laatste loodjes, nog even volhouden. Heel veel sterkte. Groetjes, Henk en Anneke.

  5. assyke februari 2, 2012 bij 3:53 pm #

    ik krijg heimwee als ik dit lees:)

    ik wens je een zwembabietje toe!

Geef een reactie

