Maandag 5 december. 26 weken + 6 dagen

5 Dec

‘Hou het op zijn minst nog maar 24 uur binnen’  zegt de gynaecologe voordat ze mijn kamer uitloopt. ‘ Morgen is het 5 december en dan wil je echt niet bevallen’ …

Bevallen? Ik wil sowieso nog helemaal niet bevallen, ik ben er nog niet klaar voor. Alhoewel mijn lijf zich volgens de positieve z.g.n. fibronectinetest al wel klaar maakt voor een bevalling, ben ik het voorlopig nog niet van plan.

Vandaag lig ik precies een week in het ziekenhuis, ik ben maar mooi een week verder. Elke dag dat ik die kleine meid bij me kan houden is goud waard, elke minuut, elk uur, elke seconde zijn haar overlevingskansen beter.

Ik hou me dus aan verplichte ‘strikte’ bedrust en mijn enige uitje is een toiletbezoek of een douche. Zelfs die inspanningen lijken mijn buik niet fijn te vinden en dus voel ik me conditioneel en lichamelijk echt een oud wijf.

Een kwartiertje in de rolstoel naar buiten voor frisse lucht is zelfs ‘not alowed’ … Dus zit er niets anders op dan me tevreden te stellen met het uitzicht van een grote dorre boom waar af en toe wat zwarte kraaien komen aanvliegen.

Elke ochtend als ik wakker wordt vier ik desalniettemin een klein feestje ‘ weer een  dag verder…’ . Stiekem begin ik zelfs te wennen aan de ziekenhuis ‘routine’.  Wakker  worden, ontbijten, twee uur lang krampachtig stil liggen aan de CTG, waar de hartslag van ons kleine eigenwijsje geregistreerd wordt en mijn contracties gemeten worden… Nou laat ze maar met de noorderzon vertrekken die ‘contracties’  die zien we (voorlopig) niet meer terug..

Inmiddels zit ik na de CTG sessie aan mijn luch om straks verplicht te gaan slapen, om vanaf 15.00 uitgerust te zijn voor het wakker zijn en niets doen 😉

Stipt om 17.00 uur is het tijd voor weer een exclusieve maaltijd op sterren niveau. Langzaamgegaarde bloemkool (pap) met runderlapjes (schoenzolen) in een saus van kookvocht. Mjammie!!

Je kan je voorstellen hoe groot de vreugde was toen mijn surinaamse buurvrouw haar famillie ons verwende met ‘serieus’ echt de beste surinaamse soep ever! oker soep met banaan, rijst, kip…. 20.000 engeltjes over je tong!

S’avonds om 11.00 uur mogen we onze ‘drugs’ weer innemen om een ieder geval een paar uur te slapen en meestal lukt dat ook nog!!  Lang leve de Temazepam!

Los van frustraties over eten, stil liggen, ben ik ook vooral teleurgesteld,.. teleurgesteld in mijn lichaam. Waarom laathet mij in de steek? Die kleine lijkt het prima te doen in mijn buik, maar mijn lichaam denkt er simpelweg anders over.

En ik heb heimwee, naar mijn prachtige gezin, mijn mooie meisje en man, gewoon de gewone dingen van thuis die voor mij goud waard zijn. Mijn trots, mijn leven, en daar doe ik het voor. Ze mogen mij pijn doen, misprikken, vol met medicijnen stoppen, ik wil verdrietig zijn, boos zijn, me vervelen ,moe zijn…Maar kom niet aan mijn gezin!! Mijn geluk. ‘Ik onderga dit met het beste en mooiste doel ooit’ ..

Ongelooflijk trouwens hoe ver de medische wereld is in de zin van vroeggeboortes. Wij zijn hier (in hoeverre dat kan..) helemaal klaar gestoomd voor een eventuele vroege bevalling en hebben kinderartsen gesproken over de mogelijke complicaties. Ook hebben wij een rondleiding gehad over de NICU waar ze ons een meisje hebben laten zien van hetzelfde geboorte gewicht ca. 850 gram (nog geen pak suiker).Onvoorstelbaar klein!

Gisteren heb ik mijn heerlijke eigenwijze, grote dametje even om me heen gehad, wat was dat geweldig. Ze doet het zo goed zonder mama, echt onvoorstelbaar, wat ben ik trots. 2 jaar is en ze ondergaat alles met een lach en plezier, ze is zo sterk en vrolijk! Dat is mijn voorbeeld en mijn missie alles ondergaan met een lach, er het beste van maken…. Op naar de 28 weken, en nu vertrouwen op mijn lichaam….en dagen sparen…Sparen jullie mee?? Ga ik ondertussen mijn middagdutje doen! Welterusten.

6 Reacties to “Maandag 5 december. 26 weken + 6 dagen”

  1. mama december 5, 2011 bij 12:07 pm #

    Hallo die lieve Tessa,

    Hier even je mams, ik heb jouw verhaal gelen, een heel mooi verhaal.
    Je hebt het zo mooi verwoordt, zoals je dat ondergaat en voelt.
    We vechten , voor zover dat gaat met jouw mee inde zin van helpen en voor je klaar staan.
    Lieverd lekker slapen en tot gauw.

  2. Roel en Daan december 5, 2011 bij 12:37 pm #

    Jeetje Tess, wat een heftigheid en wat breng je dit treffend!
    Kan me het machteloze gevoel van de ctg”s, het verplichte stil liggen, de WKZ routine en het missen van je gezin etc nog zo goed voor de geest halen, en dan waren wij al een stuk verder in de zwangerschap.
    Wil je heel veel sterkte wensen en wij duimen heel hard voor jullie gezinnetje mee! Op naar week 28 en als we iets anders kunnen doen dan duimen en sparen, roep maar! Liefs Roel en Daan

  3. Nicolette drijber december 5, 2011 bij 2:22 pm #

    Jeetje tess, mooi stuk. Zo te lezen heb je het zwaar, maar ze blijft nog even zitten en dat is het doel, toch? Vandaag en morgen ben ik vrij, maar je zal wel geen bezoek willen. In deze situatie is rust ook super belangrijk lijkt me. Zal je straks even proberen te bellen. Stekte ook voor sijb, Nova en jullie families. Dikke knuffel van Nico

  4. Nicole houtermans december 5, 2011 bij 3:00 pm #

    Heej tessa,

    Hier je grote nichtje..heel heel veel succes, Houd je sterk! Wij vrouwen kunnen heel wat aan! Ik zal aan jou en je gezinnetje denken!

    Groetjes Nicole, Michelle en Stan

  5. Margo december 5, 2011 bij 5:23 pm #

    Hè lieve Tes,

    Wat een heftig verhaal en Wat een machteloos gevoel zal dat jullie even. Ik wens jullie alle heel veel sterkte, rust en veel groei voor je kleintje toe! Sterkte en ook duim met je mee! Ik zal aan jullie denken! *margo*

Trackbacks/Pingbacks

  1. ZWANGERSCHAP EN BEVALLING| ONZEKER | dewereldvantess - juli 21, 2015

    […] vage klachten uiteindelijk toch metingen en testjes die zorgwekkend waren. Opeens paniek. Opname in het WKZ volgde. Weeënremming, corticosteroïden, rondleiding over de NICU, gesprekken met de […]

Geef een reactie

